Rengastietoa

Nastarenkaita saa käyttää 1.11.– 31.3. Tai toista pääsiäispäivää seuraavaan maanantaihin, myöhemmän ajankohdan ollessa määräävä. Muunakin aikana nastarenkaita saa käyttää, kun keli sitä edellyttää. Henkilöauton perävaunussa, jonka paino on yli 750 kg on käytettävä nastarenkaita, jos vetoautossa on sellaiset. Autoon ei saa asentaa samanaikaisesti sekä vyö– että ristikudosrenkaita. Auton etupyörissä ei saa käyttää renkaita, joiden puutteellinen tasapaino voi haitata ohjausta.

Auto on varustettava sen rekisteröidyn kokonaismassan ja akseleille kohdistuvien massojen edellyttämin renkain ja vantein. Renkaita, joissa kudos on näkyvissä tai jotka ilmeisesti ovat vaarassa räjähtää, ei saa käyttää. Kulutuspinnan pääurien syvyyden tulee olla vähintään 1,6 mm. Pääurilla tarkoitetaan leveitä uria renkaan kulutuspinnan keskialueella noin kolmen neljänneksen leveydellä kulutuspinnasta. Kesärenkaiden urasyvyyden turvasuositus on kuitenkin vähintään 4 mm. Henkilöautonrenkaan kulutuspinnan uria ei saa lisätä tai syventää. Joulu-, tammi– ja helmikuun aikana on käytettävä talvirenkaita (nastarengas/nastaton), joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 mm. Talvirenkaiden turvasuositus lumisella ja jäisessä kelissä ajettaessa on vähintään 5mm.

Talvirengaspakko


1. Tarkista rengaspaineet säännöllisesti. Jos paineet eivät ole tasaiset kaikissa renkaissa, auton ajettavuus kärsii ja renkaat kuluvat epätasaisesti.

2. Vaihda renkaiden paikkaa aina 5 000 - 10 000 ajokilometrin välein, sillä etu- ja takarenkaat kuluvat eri tahtiin. Muista tarkistaa rengaspaineet vaihdon yhteydessä.

3. Jos talvirenkaidesi pintojen kunnossa on keskenään suuria eroja, niin parempikuntoiset renkaat kannattaa asentaa auton taka-akselille ja vastaavasti huonokuntoisemmat ajoneuvon eteen. Hyvä pito on juuri takarenkaissa tärkeää, sillä sen ansiosta ajoneuvo pysyy paremmin hallinnassa. Kun takarenkaiden pito menetetään, auto voi lähteä nopeastikin hallitsemattomaan liikkeeseen, jota on erittäin vaikea korjata. Suuri osa talviolosuhteiden aikana sattuneista kolareista onkin tilastojen mukaan aiheutunut takapyörien pidon menetyksestä.

4. Kun asennat renkaita, tarkista aina onko renkaan sivuun merkitty pyörimissuunta. Asenna rengas pyörimissuunnan mukaisesti. Jos rengas asennetaan vastoin pyörimissuuntaa, se ei toimi kaikissa olosuhteissa parhaalla mahdollisella tavalla.

5. Aja rauhallisesti. Äkkijarrutukset ja sivuluisut lyhentävät erityisesti nastarenkaiden käyttöikää. Uudet renkaat kannattaa ajaa sisään kuten autotkin. Maltillinen vauhti, ja mahdollisimman vähän rajuja ohjausliikkeitä 500 ensimmäisen km:n aikana pidentävät renkaiden käyttöikää.

6. Tarkista vanhat renkaat aina vaihdon yhteydessä. Oikein asennetut ja ajetut renkaat kuluvat tasaisesti. Jos vanhat renkaat ovat kuluneet epätasaisesti, uudet renkaat kannattaa asennuttaa rengasliikkeessä ja samalla tarkastuttaa auton ohjausgeometria.


Oikeat painesuositukset löytyvät auton ohjekirjasta, usein myös polttoainesäiliön täyttöaukon kannesta tai etuoven karmista. Auton valmistaja antaa aina suosituksen sekä kevyelle kuormitukselle, että maksimikuormitukselle. Muista lisätä renkaisiin painetta aina kun kuormaat autoasi.

Väärät ilmanpaineet vaikuttavat auton ajokäyttäytymiseen ja renkaiden ennenaikaiseen kulumiseen. Liian pienet rengaspaineet kasvattavat renkaiden vierintävastusta, jolloin renkaiden kuluminen sekä polttoaineenkulutus lisääntyvät ja liikenneturvallisuus huonontuu.

Pakkanen laskee ilmanpaineita noin 0,1 baria/ -10 astetta. Talvirengaspaineiksi suosittelemme 0,2 - 0,3 baria autonvalmistajien kesärenkaille tarkoitettuja paineita enemmän.

Käyttämällä oikeita ilmanpaineita voidaan renkaan vierintävastusta pienentää merkittävästi. Nykyaikaisten, keskikokoisten henkilöautojen ilmanpaineet ovat yleisimmin kevyellä kuormalla liikuttaessa noin 2,5 baria. Jos renkaiden ilmanpaine on laskenut (tai säädetty) tasolle 2,0 baria, voidaan puhua jo reilusta vajaapaineesta.

Käyttämällä oikeaa painetta alenee renkaiden vierintävastus kymmenen prosenttia. Tilanne on aivan sama, jos autoa kuormattaessa ei käytetä suosituksen mukaista korkeampaa ilmanpainetta. Vajaapaineiset renkaat myös heikentävät auton ajo-ominaisuuksia ja pidentävät jarrutusmatkoja. Tiesitkö, että 20 prosentin vajaapaine vie renkaan kilometrituloksesta jopa 40 prosenttia. Renkaiden ilmanpainetta kannattaa siis tarkkailla säännöllisesti ja lisätä silloin, kun autoa kuormitetaan. Oikeat ilmanpaineet löydät autosi ohjekirjasta.

Label

Standardoidun EU-rengasmerkinnän (alkaen 1.11.2012) tavoitteena on lisätä tieliikenteen turvallisuutta,

taloudellisuutta ja ympäristöystävällisyyttä edistämällä turvallisten ja polttoainetaloudellisten sekä

hiljaisten renkaiden käyttöä. Uusi rengasmerkintä tuo kuluttajalle lisätietoa renkaiden ostopäätöksen tekoa varten.

Rengaspaineiden tulee olla oikeat ja ne pitää tarkistaa säännöllisesti, jotta varmistetaan polttoainetehokkuus ja märkäpito. Kuluttajille tulee myös kertoa, että vaikka nämä ominaisuudet ovat tärkeitä, on myös muita suorituskykyyn vaikuttavia osatekijöitä.

Polttoainetehokkuus

Märkäpito

Luokasta A (taloudellisin)
luokkaan G (väliten taloudellisin)

Vierintävastus on yksi niistä tekijöistä, jotka vaikuttavat ajoneuvon polttoaineen kulutukseen. Mitä pienempi vierintävastus, sitä vähemmän polttoainetta tarvitaan ajoneuvon liikuttamiseen ja sitä pienemmät ovat CO2 -päästöt.

Henkilöautoissa ero polttoaineen kulutuksessa rengasluokkien A-G välillä voi olla jopa 7,5%* Se tarkoittaa keskimäärin 0.65 litraa per 100 km.

Huom.: Hyvä rengashuolto on aivan yhtä tärkeää polttoainetehokkuuden kannalta. Saavutettavat säästöt riippuvat ajoneuvotyypistä, tieolosuhteista ja ajotavasta.

Luokasta A (paras märkäpito)
luokkaan G (huonoin märkäpito)

Jarrutusvaste on yksi renkaan tärkeimmistä suorituskykytekijöistä märällä pinnalla ja se on oleellisen tärkeä turvallisuuden kannalta. Jarrutusvälimatkan eri rengasluokkien A-G välillä voi olla jopa 30 %*. Esimerkiksi 80 km tuntinopeudella kulkevan henkilöauton jarrutusmatka voi lyhentyä jopa 18 m täydessä jarrutuksessa märissä olosuhteissa.
 

Huom.: Monet muutkin tekijät vaikuttavat turvallisuuteen märällä ja kuivalla kelillä. Jarrutusmatkat saattavat vaihdella ajoneuvotyypin ja tieolosuhteiden mukaan.

Ohiajomelu

3 merkintää luokasta 1 (hiljaisin)
luokkaan 3 (meluisin)

Renkaan ohiajomelu mitataan desibeleinä (dB) ja sitä verrataan uusiin Euroopan ohiajomelutasoihin, jotka otetaan käyttöön vuonna 2016.
 

Huom.: Ohiajomelu ei välttämättä kerro sitä, kuinka kovaa ääni kuuluu ohjaamoon sisälle. 

1 Ääniaalto
= nyt jo 3 dB tulevaa EU:n raja-arvoa pienempi

2 Ääniaaltoa
= nyt jo tulevan EU:n raja-arvon mukainen

3. Ääniaaltoa
= nykyisen EU:n raja-arvon mukainen